21. Groen licht voor vertrek

Las Palmas de Gran Canaria, Spain•24 November 2019•

28.0997° N 15.4134° W

We kunnen vertrekken, dat houdt in dat we de voorbereidingslijst, boodschappenlijst en de veiligheidslijst hebben afgerond. Sinds het boorden afgelopen dinsdag 19 november is er heel veel gebeurd.

Woensdag zijn de eerste boodschappen gedaan, en de 14 kratten met eten en 200 liter water zijn volgens een strak stuwplan aan boord gelegd. Het stuwplan is noodzakelijk omdat we eten hebben voor 8 mensen, voor 24 dagen. Voor ons vertrek hebben we voor elke dag een recept geselecteerd en een boodschappenlijst gemaakt. De ingredienten voor deze recepten moeten we dus makkelijk kunnen vinden en we moeten bijhouden hoeveel we nog hebben in de loop van onze reis.

Er zijn donderdag nog verschillende reparaties uitgevoerd; de vriezer doet het weer, en de 3 kapotte navigatielichten ook. De grapbag (de tas die je meteen kan pakken in een noodsituatie) staat klaar, met onze paspoorten, 1 liter water en een energy bar per persoon. En ook de EHBO-kist is door Stan – gebombardeerd tot scheepsmedicus – aangevuld.

Vrijdag stond in het teken van veiligheid. Ed, de schipper, heeft ons alles verteld over wat we moeten doen bij onweer, slecht zicht, man-over-board, helicopter-rescue, en het verlaten van het schip. Een heleboel informatie en hopelijk hebben we het meeste niet nodig.

Gisteren is de boot schoongemaakt en hebben we het laatste verse eten ingeslagen. Alle groenten en fruit moet afgespoeld en gedroogd worden voordat het aan boord mag, zodat we geen insecten en kakkerlakeitjes meenemen. Naast nog 110 liter extra water, zijn er ook nog 4 kratten met eten volgens het stuwplan in alle hoeken en gaten van de boot opgeborgen. Op alle kastjes waar voedsel in zit, hangen lijstjes met de inhoud samen met de instructie dat je moet opschrijven als je er iets uithaalt en opeet moet dit er voor zorgen dat we voldoende eten hebben tot de laatste dag ( incl een week extra voor nood).

Deze voorbereidingsdagen zijn een erg goede team-buildings-oefening; we raken zo goed op elkaar ingespeeld, leren elkaar kennen en er wordt ook veel gelachen. Elke dag om 18.00 uur wordt de dag geëvalueerd tijdens de dagelijkse borrel.

De waypoints (zeg maar onze routeplanner) zijn volgens plan bepaald en in de plotter gezet ( de digitale wegenkaart ;)), de grip-files (onze virtuele Piet Paulusma) die we hebben gedownload voorspellen stabiel weer en het wachtschema dat we met elkaar zullen moeten lopen omdat we 24 uur per dag zeilen, is opgesteld. Op basis van de huidige weersverwachting zullen we om de zuid van Gran Canaria gaan, en daarna zullen we eerst een behoorlijk stuk zuidelijk gaan om daar de Noord Equatoriale passagewind op te pakken richting Martinique – EINDELIJK ZULLEN WE VERTREKKEN

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.